Vekerdy Tamás – Az iskola betegít? – Így reformáljuk meg az oktatást
Történelmi előzmények
Az 1800-as években az oktatási rendszerben (Európában) alapvető hozzáállás lett, hogy: sikk az, hogy az ember fejből mondja a kémiai képleteket, sikk az, hogy fejből mondja a fizikai képleteket, sikk az, hogy fejből tudja a történelmi nevetek, évszámokat, helyszíneket, sikk az, hogy az irodalmi művekből fejből tud idézni és így tovább, minden tantárgy ugyanerre a logikára lett felépítve és a mai napig így működik.
Jelen
Mára az emberiség ismeretanyaga a sokmilliószorosára nőtt. Már senki nem tudja megmondani, mi az, amit menő tudni és mit nem. De az oktatási rendszer beleragadt ebbe a régi hozzáállásba. Ehelyett prioritások kellenek: 1. Megszerettetni a diákokkal a tantárgyakat. 2. Ami igazán érdekli a diákot, abban nagy fejlődési utat biztosítani. Ami nem érdekli, ott arra figyelni, hogy ne erőltessék túl a tantárgyat.
Kémia: nem kellenek képletek (az iskolában).
Fizika: nem kellenek képletek (az iskolában).
Matematika: a matematikai gondolkodás a lényeg, először számok nélkül. Nem a számok adják a matematika tudományának az alapját. Kis iskolásoknak ez maximum képességfejlesztés, amikor nagyobbak lesznek: a matematika egy életfilozófia. A képességfejlesztés után már nem kell tovább erőltetni a tantárgyat (aki akarja, tanulhatja). – Választható tantárgyak kellenek, már középiskolában.
Az irodalom nem a műveltség része. Egy regény egy kamasz számára bepillantás mások életébe. Egy regény lelkesít, vigasztal, erőt ad. Ez adja az irodalomoktatás színvonalát, vagyis ennek a hiánya a színvonaltalanságát (ami mi van). Ennek közvetlen következménye a hazai kötelező olvasmányok 100%-os cseréje.
Diákokból: A lassan érő típusokat gyűlöli az oktatási rendszer. A mélyen gondolkodó, apróságokat elemző típusokat gyűlöli az oktatási rendszer.
Érzelmi intelligenciát nem tanít az oktatási rendszer. – Az 1800-as években létrejött oktatási rendszernek az alapfilozófiája az akkori alfahím, nagyvezér férfiak hozzáállását mutatja: kérkedni a műveltséggel, mély gondolkodás nem kell, elemzés nem kell, érzelmi intelligencia nem kell, önálló/kritikus gondolkodás nem kell. Minden tantárgyból jónak kell lenni. Viszont az alattvalóknak szolgai visszamondás szükségeltetik.
Miért kell megbuktatni a mai politikai rendszert és minőségi demokráciát kialakítani? Mert ezekre a pozitív változásokra csak demokráciában van szükség, egy diktatúrának pont jó a mostani oktatási szisztéma. Ha tetszik a változás, gyere és buktasd meg velünk a rendszert:
https://szakmaisagpartja.hu/belepnek/