Ötletek/terv a közúti közlekedés javítására
Cikkünk folyamatosan bővül
- Mi lenne ha, lehetne egymást pozitívan értékelni, mondjuk egy telefonos applikáció segítségével. Aki egy év alatt 200 értékelést kap, ne kelljen gépjárműadót fizetnie. Akinek most sem kell (főleg 100%-ig elektromos autó esetén), az átlag gépjárműadó összegét az állam levonja közműtartozásból, vagy ha az nincs, kiutalja postán.
- A gépjárművek elejére, a lámpák fölé a motorháztetőre fényvisszaverő fóliát kelljen rakatni, hogy ha kiég a gépjármű egyik lámpája/vagy mindkettő, attól még a fényvisszaverő fólia mutassa a gépjárművet. (A fóliának szervizben eltávolíthatónak kell lenni a fényezés/festés miatt.) – Van átlátszó verzióban is ilyen.
- Az útjelző táblák alá odaírni, hogy mit jelent (kivéve a 10 leggyakoribb táblát pl.: a stop tábla és amire máris rá van írva).
Már van olyan ország, ahol a feliratozott táblákat bevezették
- A másik láthatósági probléma, hogy a sötétebb színű autók sötétben oldalról nem láthatóak rendesen (hiszen oldalra alig jut fényforrás a járművön). Ezért minden gépjármű oldalára is fényvisszaverő csíkot kelljen tenni.
Egy méter fényvisszaverő szalag kb. 2,000 Ft, a két oldalra 4,000 Ft. Ezzel megelőzhetők az oldalról érkező esti ütközések. Ha valaki biztosra akar menni, akkor 8,000 Ft-ból már szinte körbe tudja venni az autót.
- A rendőrök néha rosszul tartatják be a szabályokat, sokszor a szemétkedésen van a hangsúly, mint amikor beállnak a parkolóba és amelyik autós épp kikanyarodott, még nem kapcsolta be az övét, máris megbüntetik. Ez hibás hozzáállás. Aki ilyen ügyekkel foglalkozik rendőrként, kapjon teljesítményösztönző fizetést, ami alapuljon a lakosság elégedettségén. Ön elégedett a közlekedési rendőrökkel?
- Statisztikák alapján legveszélyesebb útszakaszokat biztonságosabbá kell tenni egy közlekedés-szakértői bizottság létrehozásával és az általuk kigondolt biztonsági ötletek megvalósításával.
- Agyonbüntetik a kerékpárosokat, de ez a szegények kormányzati támadásáról szól. – > A kerékpáros büntetési tételeit módosítani kell: ha nincs hátsó lámpa, akkor a hatóság beszerez 2 db hátsólámpát és hozzá négy elemet, de a kerékpárosnak négyszeres áron kell megfizetnie érte. Első lámpa, prizma, csengő; külterületre fényvisszaverő mellény, bukósisak: ugyanez. (A Rendőrségnek lesz ilyen eszközökből lerakata és a büntetéssel együtt küldik ki.)
- Büntetőfékezések/egymás szabálytalankodásaival szemben tehetetlen autósok – a megoldás: Szabálybetartatás: aki kéri, annak az autójába szereltessen a hatóság közúti kamerát, ami felveszi az út képét széles látószögben és lesz benne beépített traffipax is, de csak egyetlen percig tárolja a felvett anyagot. Ha az autós megnyom rajta egy gombot, akkor az utolsó egy perc anyagát elküldi a Rendőrségnek. Pl.: ha felveszi az autó kamerája, hogy egy másik nem indexelt, pedig kellett volna, vagy gyorsan hajtott, vagy gyalogos előtt zebrán ment át vagy zebrán előzött stb. – akkor az autós elküldi az utolsó felvett egy percet. Ha téved az autós, akkor fizet egy ezrest, ha igaza van, akkor a hatóság fizet neki 5,000 Ft-ot. Ha nem lehet eldönteni, akkor nem kap semmit. Értelemszerűen ezt a pénzt a másik autóson hajtja be a hatóság.
Szigorú megoldás, de sokkal jobb, mint ha az autósok bosszúból büntetőfékezésekbe mennének bele.
- Baleset okozása esetén: aki a helyszínen elismeri, hogy ő hibázott és ezt hatóság/peres szakértő is megerősíti, az ő biztosítási díját tilos 20%-nál többel megemelni, továbbá ha hatósági bírságot szabnak ki rá, akkor a felelősség elismerése miatt a hatóság nem szabhat ki maximális pénzbírságot. – Ezzel vesszük rá az autósokat, hogy nyugodtan ismerjék el, ha balesetet okoznak és ne a sunyiskodás legyen a nyerő taktika.
- Villamosközlekedés szabályait leegyszerűsítjük: jelenleg több olyan kivétel is van, ahol a villamosnak nincs elsőbbsége a gépjárművekkel szemben (például kanyarodó villamos), de ezek a kivételes helyzetek balesetveszélyt generálnak. Úgyhogy ezután minden helyzetben a villamosnak lesz elsőbbsége a gépjárművekkel szemben (kivéve a megkülönböztető jelzés esetét).
- A visszapillantó tükrök holttere tipikus veszélyforrás. Nagyobb járművek esetében óriási ez a holttér, de a személygépkocsinál is érdemi problémákat okoz. Ezt úgy oldjuk meg, hogy kötelezővé tesszük a holttértükröt. (Egy holttértükör jelenleg – 2023 – olyan 2,000 és 10,000 Ft között van.)
- 3,5 tonna fölötti járművek holttere: a nagy járművek esetében nem elegendő vagy nem is megfelelő a holltértükör, úgyhogy ide digitális megoldást teszünk kötelezővé: egyrészt kamera kell hátrafelé (de nem csak tolatókamera) és szélesszögű kamera a jármű két oldalára, ami már nem hagy érdemi holtteret.
(Kamionoknak hatalmas holttere van)
- Gyalogosok elsőbbsége: a lenti képen a gyalogosnak jelenleg nincs elsőbbsége. De például egy gyerek számára annyit könnyű megtanítani, hogy a kereszteződésben neki van elsőbbsége, de ha hozzá kell tenni, hogy a főútvonal esetében (amit a gyerek fel se ismer), az autósnak van elsőbbsége a hozzá közelebb eső kereszteződési vonalban, ez egy kisgyereknek érthetetlen (egy rosszul látó idős gyalogosnak átláthatatlan, az autósok számára se könnyű egy ilyen kivétel megtanulása). Ezt úgy módosítjuk, hogy ilyen esetben is a gyalogosnak legyen elsőbbsége.
- Hasznos ötletek a szlovákiai közlekedési táblákból: több tábla is nagyobb és a kihelyezett számok vastagítva és növelve vannak, így nagy távolságból is könnyen kivehetők. A legfontosabb táblák méretét mi is megnöveljük és a táblákat kitöltjük a számokkal/szimbólumokkal (hogy azok a lehető legnagyobbak legyenek). Az első képen a szlovákiai tábla, második képen a magyar verzió:
- Szintén Szlovákiából egy másik jó ötlet: a kettes szorzóval mutatják meg, hogy mennyi gyalogosátkelőhelyre kell számítani a járművezetőknek (lenti képen). Ugyanilyet lehet bukkanót mutató tábla alá is tenni, ha több fekvőrendőr is várható az útszakaszon.
- A tiltó táblák esetében érdemes egyértelműbbeket használni. A lenti 5 db a hazai tiltó táblák. Az alatta lévők, azok a külföldi tiltó táblák, amiket átveszünk, mert mindenkinek egyértelműbb:
Táblák ahonnan átvesszük (sorrendben) – Mexikó, Ausztria, Hong Kong, Indonézia, Norvégia (3x)
- Az Egyesült Államokban van egy bekanyarodást és megfordulást tiltó tábla, ami nagy segítség lesz a hazai utakon:
- Vannak nehezen érthető táblák, ahol bár van alatta magyarázat, de az is félrevezető. A lenti tábla látszólagos jelentése: Mindkét oldalról behajtani tilos, kivéve a BKK járműveinek (a BKK járművei számára ez egyirányú út). <-> De nem ez a pontos jelentése a tábláknak: mert ahova ki van téve, hogy behajtani tilos, kivéve BKK, oda kézikocsival és kerékpárral is be lehet menni. Ezt a KRESZ tisztázza, viszont a tábla aláírása félrevezető. (A kézikocsi olyan ritka, hogy az felejtős.) De a kerékpárosok jelentős része gyerek, sosem tanulták a KRESZ-t, tehát nem ismerhetik ezt a részletszabályt. Továbbá aki tanulta a KRESZ-t, ők is extrémen ritka esetben ismerik pontosan a „Kivéve BKK” tábla jelentését (aki régebben tanulta a KRESZ-t, anno még nem is volt ilyen tábla, hogy BKK). Úgyhogy, ilyen esetben (is), ideje teljes körűen kiírni az összes kivételt. Így a kerékpárosok is jobban megismerhetik a saját lehetőségeiket és a BKK-sok se fognak rácsodálkozni a biciklisekre.
- Megállás buszmegállóban: jelenleg buszmegállóban a buszon kívül a taxik állhatnak meg és csak tőlük szállhat ki vagy szállhat be utas, más ilyet nem tehet meg. Ezt módosítjuk: amíg a busz 200 méteren belülre nem ér, addig bármely gépjármű megállhat buszmegállóban arra az időre, hogy kitegye utasait. Érvek a változás mellett: 1.) Amíg nincs busz a közelben, addig a jelenlegi teljes tiltásnak semmi értelme. 2.) Nagyon ritkán szokták a rendőrök büntetni ezt a mozzanatot, mert az utasok kitevése a közlekedési szokásjog része. 3.) Közlekedésbiztonsági szempontból is jobb, hogy ha egy üres buszmegállóban teszik ki a gépjárművek az utasaikat, mint hogy az úttest forgalmas részén állnának meg.
- Kerékbilincses büntetést megszüntetjük. Érv: Ha rossz helyen áll a gépjármű és a hatóság kerékbilincset tesz rá, maga a hatóság teszi tartósan veszélyessé az útszakaszt. Ezekután ilyen esetben magyar rendszámú autónál pénzbírság jár majd (kerékbilincs helyett), külföldi rendszámú autónál elvontatja a hatóság a járművet, hogy a külföldi ne tudja ellógni a bírság kifizetését azzal, hogy egyszerűen elhagyja az országot (és a külföldi lakcíme miatt nincs hova kipostázni a büntetést / nincs kin behajtatni). Ha elviteti a hatóság, akkor muszáj a külföldieknek is kifizetni a pénzbírságokat.
- Jelenleg egy elakadásjelző háromszög a kötelező, ezt a kötelességet kettő darabra emeljük. (Sok autósbiztonsági csomagban alapból kettő van, ha valakinek nincs, 800 és 3,000 Ft közötti összegért talál.) Érvek: 1.) Sötétben egy elakadásjelző háromszög használatánál az a tapasztalat, hogy nehéz észre venni. Viszont, ha pár méter kihagyással kettőt is letesz a járművezető, akkor sokkal jobbak az esélyei, hogy nem trafálják telibe őt vagy a sötétben álló járművét. 2.) A közelbe érkező autósként a szem számára, a két letett háromszög, vonalvezetést is jelent, tehát látni, hogy milyen ívben kell kikerülni az elakadt járművet.
- Ha valakit a rendőr megállít, az autós kérheti, hogy vizsgálja át a rendőr az autó kötelező eszközeit. Ha minden kötelező eszköz megvan, ebben az esetben az állam 10,000 Ft jutalmat kiutal az adott autó tulajdonosának. Évente maximum egy alkalommal. (Ez csak a magyar rendszámú autók kaphatják meg.) – Érvek: 1.) A pozitív ösztönzés sokkal hatékonyabb, mint a negatív ösztönzés. A büntetések kiszórása mellett lehet így is ösztönözni. 2.) Az autósoknak minden évben lesz egy pozitív élménye a rendőrökkel kapcsolatban. A rendőrség és a lakosság jó kapcsolata fontos.
- Lámpákhoz visszaszámláló berendezéseket helyeztetünk el. Érvek: 1. Sokkal pontosabb információt ad, mint a sárga lámpa. 2. Így tényleg mindenki ki tudja számolni, hogy étér-e a kereszteződésen vagy nem. Tehát lényegesen biztonságosabb visszaszámlálóval. – Ilyet tetetünk a gyalogosaknak szóló lámpákhoz is, ők is jobb ha tudják, hogy érdemes-e megkezdeni az áthaladást.
- Kerékpárosokra vonatkozó fölösleges szabályokat megszüntetjük: 1.) Főútvonalon csak 12 éves kortól szabad kerékpározni. – Megszüntetése melletti érvek: a 12 év alattiak nem olvassák a kreszt (nem is ismerhetik ezt a szabályt), aki 7 év alatt van, rendszerint még olvasni sem tanult meg és a gyerekek nem ismerik fel a főútvonal táblát. 2.) Kerékpárral lakott területen kívül, főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, továbbá a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni nem szabad. A kerékpárosnak a kerékpárról le kell szállnia, és azt tolva – a gyalogosok közlekedésére vonatkozó szabályok szerint – kell az úttesten áthaladnia. – Megszüntetése melletti érvek: Rengeteg gyermek és egyéb olyan ember biciklizik, akik nem ismerik a kreszt, így ez betarthatatlan szabály. Ilyen speciális szabály betartásához ismerni kell a lakott területre vonatkozó táblákat (a gyerekek nem ismerik és jónéhány felnőtt se). Még ha jelölik is valamilyen táblával, az ember kerékpárosként egy főútvonalon azért küzd, hogy ne haljon meg, senkit nem érdekelnek ezek a plusz szabályok. 3.) Kerékpárral lakott területen belül legfeljebb 40 km/h sebességgel szabad közlekedni. Lakott területen kívül sisakban 50 km/h a megengedett legnagyobb sebesség, de csak ha utast nem szállítunk, sisak nélkül pedig 40 km/h. Kerékpárúton 30 km/h, gyalog- és kerékpárúton 20km/h a megengedett maximális sebesség. – Megszüntetése melletti érvek: kerékpárosoknál nincs sebességmérő (nem tudják mennyivel mennek), a rendőr nem szokta mérni őket, gyalogos / biciklistömegben nem is lehetséges a mérés, bokrok, oszlopok és minden egyéb tárgy a járdán van, emiatt sem lehetséges a mérés. Ráadásul a kerékpárnak nincs rendszáma, így nincs kit megbüntetni utólag.
- A kereszteződéseket átalakítjuk, hogy a mostaninál lényegesen biztonságosabbak legyenek mindenki számára. Jelenleg nagy gond, hogy a gyalogosokra ráengedik a forgalomirányítók a kanyarodó autósokat. Mivel a kanyarodó autósok nem akarnak beszorulni a kereszteződésbe, ezért rengetegen nem adják meg a gyalogosoknak az elsőbbséget. Japánból tanult módszer, amit alkalmazni fogunk Magyarországon: a gyalogosok egyszerre fognak minden irányba elindulni, akár egyenesen, akár balra, akár átlósan szeretnének haladni. Ilyen időszakban minden gépjárműnek minden irányból piros jelzése van. Utána pedig csak a gépjárművek mennek, nincs kanyarodást akadályozó gyalogosforgalom.
Japán:
Mi egyértelműbben jelöljük majd a japánoknál, az egész kereszteződést csíkozzuk
- Szállítmányozás reformja és a KRESZ: a nyitott platós, ponyvás gépjárművek kikerülnek ez alól, mert semmi értelme ennek a megkötésnek.
Áruszállítás biztonságosabbá tétele 2 lépésben
- Semmit ne lehessen elhelyezni 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű, zárt kocsiszekrényű tehergépkocsi tetőcsomagtartóján. (Jelenleg azt az árut lehet, ami nem nyúlik túl a tehergépkocsin, de kész életveszély egy ilyen tetőszállítási mód a közutakon.)
- A fenti fényvisszaverő csíkokat minden 3,5 tonnánál nagyobb gépjárműre fel kell tenni, úgy, hogy körbe érje.
- Kivilágítási kötelezettség jelenlegi szabálya: lakott területen elegendő az úttest közepe felé eső oldalon 1-1 első és hátsó helyzetjelző lámpával kivilágítani az autót, ha: ha nem hosszabb 6 méternél, nem szélesebb két méternél és semmiféle vontatmánnyal nincs összekapcsolva. – Ez a három feltétel egyszerűsödik: 3,5 tonna alatti járművek esetében lakott területen elegendő (lesz) az úttest közepe felé eső oldalon 1-1 első és hátsó helyzetjelző lámpával kivilágítani a gépjárművet.