Cigányzenét mivel lehet modernizálni?
A cigányzene az 1400-as évektől az 1970-es évekig alapvetően meghatározta a hazai szórakoztatóipart. Például a cigányzenészek játszották a magyar népdalokat is, így, amikor Kodály Zoltán összegyűjtötte a hazai népdalokat, sokszor a helyi cigányzenészeket kérte meg, hogy mutassák be a helyi népzenét. Viszont az 1970-es évek magával hozta az elektromos hangszereket: basszusgitár, szintetizátor, DJ pult; műfajokban: disco, rock, rapp és ezek leágazásai. Ez a hazai cigányzenét jelentéktelenné tette és a kihalás szélére sodorta. Ami megmaradt, azt is felében vagy még nagyobb részben külföldi turisták tartják fent. A műfajról több információ ITT.
De van két példa, ami megadja a kiutat ebből. Az egyik a Hevia nevű formáció, ami az 1990-es években robbant be, igazából azzal, hogy feltalálta és fel is használta az elektromos skót dudát, mint hangszert. Ezzel extrémen felgyorsultak a dalok, erős ütemes hangzást adott és a fiataloknak is élvezhetővé vált a skót népzene. Hevia írt pár dalt és globálisan berobbant. Erről videó ITT. A formációról több ITT. Az új elektromos skótdudáról kép lent:
A másik ilyen globális berobbanást a 2CELLOS nevű (alapvetően kétfős) együttes mutatta be, ők az elektromos csellóban rejlő zenei lehetőségeket használták ki. Lendületessé, fiatalossá, könnyen élvezhetővé tették a klasszikus zenéket csellón és modern dalokat is átdolgoztak. 1,8 milliárdszor kattintottak a videóikra csak YouTube-on. Rövid videó róluk ITT. Koncertjük ITT. Általános információk róluk ITT. Elektromos csellóik a képen lent:
Mi lehetséges?
Az elektromos hegedű már jó pár éves találmány, ami rendkívül lendületessé, kissé rockossá és fiatalossá teszi a zenei műveket. Emellett, az elektromos hegedű, külsőre is nagyon látványos hangszer. Erről összehasonlító videó ITT. Normál zenei videó ITT.
De nem csak a hegedűnek van modern verziója, hanem a cimbalom modernizációja szintén ígéretes úton jár. Ráadásul Magyarország az éllovasa. Erről cikk ITT. Videó ITT.
Nagybőgő modernizációja. Minden egyes modernizáció új távlatokat nyit. Erről videó ITT és ITT. Csak egy példa az árakra és arra, hogy ez nem lehetetlen ITT.
Szaxofon: a szaxofon nem része a klasszikus cigányzenei felállásnak, de az elektromos szaxofon gyakorlatilag elektromos klarinétként is használható. Modernizációs útjairól videó ITT. További modernizációs útja ITT. Árra példa ITT.
Műfajilag mi változik
Ezeknek a modernizált hangszereknek a használata több irányba is kinyitja az ajtót:
Egyfelől a műfaj hangzása, megjelenése modernizálódik. A dalok ezekkel a hangszerekkel lényegesen felgyorsulnak. Ez egyfelől elvesz a sokszor sírva vigadó, tehát esetenként szomorkás hangulatból és lényegesen vidámabbá teszi a hangzást (a gyors zene).
Másfelől új műfajokkal is keveredhet a kávéházi / éttermi cigányzene: Az elektromos hangszerek a rock irányába is el tudják mozdítani a műfajt. Ezt egy fellépés esetében meg lehet fejelni egy rockénekes szerződtetésével. Így új piac nyílik meg a cigányzene előtt. Másrészt a hazai rock (főleg a metál) műfaját 1990 után körüllengte egy erőteljes fasiszta jelleg / hangulat, amit épp itt az ideje felülírni. Ezzel egy új hibrid műfaj születik: kávéházi cigányzene / light rock.
A cigányzene modernizációja egy harmadik ajtót is kinyit: a modern latin pop műfajához is sokkal könnyebben tud kapcsolódni a cigányzene. Barna bőrűek énekelnek és zenélnek, ez stabilan passzol az eddigi stílushoz, de ami nagy előny, hogy a latin vidám és népszerű. Ez szintén új piacot tud megnyitni. A cigányzene / latin pop kettőse kevésbé új, hiszen eddig is zenéltek tangót és egyebeket, de a salsa, bachata, reggaeton és az általános latin pop műfaja még nem került be a repertoárba.
Ha kevésbé ismerős: salsa műfajára példa ITT.
Ha kevésbé ismerős: bachata műfajára példa ITT.
Ha kevésbé ismerős: reggaeton műfajára példa ITT.
Ha kevésbé ismerős: általános latin pop megjelenésre példa ITT.
A latinhoz meg kell tanulni pár egyszerű ütemhangszer használatát: clave és guiro, továbbá meg kell ismerni a salsa kolompját és egyéb hangszeres felfogásait, de ez nem egy nagy dolog. Menni fog.
A hangszerek modernizációja egy negyedik irányba is kinyitja az ajtót:
Van-e itthon kihez kapcsolódni?
Fricska néptáncos csapat újraértelmezte a hazai néptáncot: mind a mozgásvilágon újítottak, mind a zeneiségen, mind a gyorsaságon, a táncosok énekén és a ruházaton. Úgyhogy van a néptáncosok világában is erre nyitottság. Ráadásul a Fricskának jelentős közönsége van itthon és külföldön. A velük való együttműködéssel szintén piac nyitható.
Mi sem lenne méltóbb a cigányzene nagyságához, mint hogy egy koncerten meg tudják jeleníteni a modernizált (eddigi mű és népdalokat), a rockot, a popot, a modern latint / karibi műfajokat és ezt az újragondolt magyar népzenét. Fricskáról videó ITT és ITT.
Kikre gondolunk?
Azokra a zenei tehetségekre, akik eddig nem lettek kormányzatilag agyonpénzelve, azokra, akik életben tartják a hétköznapokban a kávéházi cigányzene műfaját.
Ezt már most meg lehet kezdeni kialakítani. Mi kormányról ezt állandó marketinges, zenei menedzser és reklámtámogatással segítjük majd elő. De a fő cél, hogy mindez piaci alapon tudjon működni és ne legyen létfontosságú semmilyen kormányzati támogatás (ne legyenek többé kiszolgáltatva).